راهنمای معلمان برای اداره کلاس‌های چندپایه

راهنمای معلمان برای اداره کلاس‌‌های چندپایه (قسمت چهاردهم)

کلاس‌های چندپایه
راهی نو برای پیشرفت نظام آموزشی

برنامه ی جلسات دوم و سوم

در قسمت قبلی جلسه‌ی اول علوم توضیح داده شد. که در آن جلسه معلم درس هر شش پایه را می دهد و دانش آموزان پنج آیتم غیردرسی مربوط به آن درس یا درس بعدی را انجام داده اند.

بهتر است علوم دارای سه جلسه‌ی صد دقیقه‌ای در هفته (ترجیحا یک روز در میان) باشد و جمعا شش جلسه برای هر فصل کتاب درسی اختصاص یابد. جلسه‌ی اول را بررسی کردیم و حالا پنج جلسه‌ی بعدی را ملاحظه می‌فرمایید.

از آیتم های درسی، دو آیتم «نقشه مفهومی» و «اکنون یاد می‌گیریم که» (درس‌نامه) را معلم در جلسه‌ی قبلی و برای همه‌ی پایه‌ها کار کرده است و آیتم «به این پرسش‌ها پاسخ‌ دهید» (سوال‌های آسان) را نیز بچه‌ها در خانه کار کرده‌اند. هم‌چنین آیتم «آن‌چه تاکنون یاد گرفته‌ایم» را دانش‌آموزان قبل از جلسه اول در خانه پیش‌خوانی کرده‌اند. یعنی تاکنون ۹ آیتم از ۱۵ آیتم الگوی آموزشی در جلسه‌ی اول کار شده و شش آیتم دیگر و نیز بررسی برگه‌های هم‌یاران (مربوط به پنج آیتم غیردرسی جسه‌ی اول) باقی‌ مانده است.

♦ جلسه‌ی دوم:

بهتر است در این جلسه برگه‌های هم‌یاران مربوط به همه‌ی پایه‌ها یکی یکی بررسی شود.
نکته‌ی اساسی در این جلسه (و همه‌ی جلسه‌های بعدی) این است که هنگام بررسی برگه‌های هر پایه، دانش‌آموزان پنج پایه‌ی دیگر نیز به نحوی که در یکی از قسمت‌های بعدی شرح داده خواهد شد (تحت عنوان آینده در حال) در بحث‌ها مشارکت دارند. این روند یکی از بارزترین وجوه برتری کلاس‌های چندپایه به کلاس‌های عادی‌ست.

♦ جلسه‌ی سوم:

بچه‌های همه‌ی پایه‌ها ابتدا آیتم درسی «بازترسیم نقشه‌ی مفهومی» و سپس آیتم درسی «و حالا به این پرسش‌ها پاسخ‌ دهید» (سوال‌های سطح متوسط) را انجام دهند و معلم بر کار آن‌ها نظارت کند.
برخی معلمان شاید ترجیح دهند ابتدا به سوالات پاسخ داده شود و سپس به بازترسیم نقشه‌ی مفهومی بپردازند.

سیدرضا تهامی
(ادامه دارد)

راهنمای معلمان برای اداره کلاس‌‌های چندپایه – قسمت اول
راهنمای معلمان برای اداره کلاس‌‌های چندپایه – قسمت دوم
راهنمای معلمان برای اداره کلاس‌‌های چندپایه – قسمت سوم
راهنمای معلمان برای اداره کلاس‌‌های چندپایه – قسمت چهارم
راهنمای معلمان برای اداره کلاس‌‌های چندپایه – قسمت پنجم
راهنمای معلمان برای اداره کلاس‌‌های چندپایه – قسمت ششم
راهنمای معلمان برای اداره کلاس‌‌های چندپایه – قسمت هفتم
راهنمای معلمان برای اداره کلاس‌‌های چندپایه – قسمت هشتم
راهنمای معلمان برای اداره کلاس‌‌های چندپایه – قسمت نهم
راهنمای معلمان برای اداره کلاس‌‌های چندپایه – قسمت دهم
راهنمای معلمان برای اداره کلاس‌‌های چندپایه – قسمت یازدهم
راهنمای معلمان برای اداره کلاس‌‌های چندپایه – قسمت دوازدهم
راهنمای معلمان برای اداره کلاس‌‌های چندپایه – قسمت سیزدهم

3 پاسخ

تعقیب

  1. […] معلمان برای اداره کلاس‌‌های چندپایه – قسمت سیزدهمراهنمای معلمان برای اداره کلاس‌‌های چندپایه – قسمت…راهنمای معلمان برای اداره کلاس‌‌های چندپایه – قسمت […]

  2. […] راهنمای معلمان برای اداره کلاس‌‌های چندپایه – قسمت اولراهنمای معلمان برای اداره کلاس‌‌های چندپایه – قسمت دومراهنمای معلمان برای اداره کلاس‌‌های چندپایه – قسمت سومراهنمای معلمان برای اداره کلاس‌‌های چندپایه – قسمت چهارمراهنمای معلمان برای اداره کلاس‌‌های چندپایه – قسمت پنجمراهنمای معلمان برای اداره کلاس‌‌های چندپایه – قسمت ششمراهنمای معلمان برای اداره کلاس‌‌های چندپایه – قسمت هفتمراهنمای معلمان برای اداره کلاس‌‌های چندپایه – قسمت هشتمراهنمای معلمان برای اداره کلاس‌‌های چندپایه – قسمت نهمراهنمای معلمان برای اداره کلاس‌‌های چندپایه – قسمت دهمراهنمای معلمان برای اداره کلاس‌‌های چندپایه – قسمت یازدهمراهنمای معلمان برای اداره کلاس‌‌های چندپایه – قسمت دوازدهمراهنمای معلمان برای اداره کلاس‌‌های چندپایه – قسمت سیزدهمراهنمای معلمان برای اداره کلاس‌‌های چندپایه – قسمت… […]

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *