دیکته نوشتن- دیکته گفتن برای کلاس اولی‌ها

برای مادران و پدرانی که فرزندشان در نخستین سال دوره‌ی دبستان است، تقویت دیکته‌ کلاس اول از جمله مسایل مهمی‌ست که می‌خواهند فوت و فن آن را فرابگیرند تا بتوانند یاور و پشتیبان فرزندشان باشند. آن‌ها غالبا در گفت‌وگوهایشان با یکدیگر (سایر مادران و پدران) میگویند که برای بسیاری از آنان گاهی مشکل املای کلاس اول حل‌نشدنی جلوه می‌کند.

در جست‌وجوی کتاب مناسب به کجا می‌رسند؟

یکی از متداول‌ترین راه‌هایی که مادران و پدران (و معلمان) برای حل مشکل املانویسی دانش‌آموزان می‌پیمایند، جست‌وجوی بهترین کتاب دیکته‌ی شب کلاس اول است و به خصوص اگر با تبلیغی مواجه شوند که از کتاب دیکته‌ی شب دانلود رایگان خبر داده باشد بسیار خوشحال می‌شوند چون گمان می‌کنند که با دانلود کتاب دیکته‌ شب کلاس اول دیگر دغدغه‌ای بابت دیکته‌ شب کلاس اول ندارند و خیالشان از این بابت آسوده می‌شود.

این فضای استرس‌زا را ترک کنید

واقعیت این است که هیچ‌کدام از این دغدغه‌ها بر مبنای درستی بنا نشده است و هیچ کتاب خارق‌العاده‌ای وجود ندارد که بتواند دیکته‌ی دانش‌آموزان را بهتر کند. نوشتن و خواندن از یک جنس هستند و با هم ارتباط دارند. برای بهتر نوشتن باید بهتر خواند و زیادتر خواند و با تمرکز و علاقه خواند. البته تمرین هم برای نوشتن لازم است اما نه این‌که تمرین‌های خاص و عجیب و غریب برای بهبود دیکته نوشتن لازم باشد یا نیاز به روش‌های خاصی باشد که نوشتن دیکته را بهتر کند.

تقریبا همه‌ی روش‌هایی را که برای دیکته نوشتن توصیه می‌شود یا کتاب‌هایی را که خاص آموزش دیکته منتشر می‌شود می‌توان نادیده گرفت.

از همان‌ها که می‌خوانند، …

همان کتاب‌ها، داستان‌ها و روش‌هایی که برای تقویت روخوانی کلاس اول استفاده می‌شود، برای تقویت املای کلاس اول نیز قابل استفاده هستند و از متن‌های همان کتاب‌ها نیز می‌توانید برای گفتن دیکته به دانش‌آموزان استفاده کنید.

مثلا کتاب سواد خواندن کلاس اول می‌تواند بهترین کتاب برای دیکته گفتن هم باشد یا فلسفیدن کلاس اول یا گردشگری کلاس اول. این سه کتاب علاوه بر کاربرد در روان خوانی کلاس اول برای دیکته هم مناسب هستند.

متن‌های هر سه کتاب، می‌توانند برای گفتن املا استفاده شوند. به خصوص که این سه کتاب ویژگی مشترک مهمی نیز دارند که در صحیح نوشتن دیکته به دانش‌آموزان کمک می‌کند.



پیشروی تدریجی: نشانه به نشانه

متن‌های هر سه کتاب، به تدریج از متن‌های ساده و با کلمات کمتر به طرف متن‌های طولانی‌تر و با کلمات بیشتر می‌روند.

این پیشروی بر اساس نشانه‌هایی‌ست که در هر زمان، دانش‌آموزان درسش را گرفته و با آن‌ها آشنا شده‌اند.

متن‌های هر سه کتاب با کلماتی نوشته شده که در هر زمان، همه‌ی نشانه‌هایشان را بچه‌ها تا آن زمان خوانده‌اند.

این نوع پیشروی تدریجی و حساب شده باعث می‌شود که دانش‌آموز نیز به تدریج کاربرد آن‌ها را فرابگیرد و همان‌گونه که می‌تواند آن کلمات را به راحتی بخواند، به همان راحتی نیز می‌تواند همه‌ی آن‌ها را بنویسد.

چگونه دیکته بگوییم؟

نوعِ دیکته گفتن نیز در بهتر نوشتن دانش‌آموز موثر است. البته هر چه جلوتر برویم و دانش‌آموز نشانه‌ها و کلمات بیشتری را بخواند، این کار راحت‌تر خواهد شد.

۱٫ در درجه‌ی اول باید متنی که برای دانش‌آموز انتخاب می‌کنیم توانایی انگیزش علاقه در او را داشته باشد.

۲٫ لحن ما نیز باید به گونه‌ای باشد که بتواند از سوی دانش‌آموز به نحوی پذیرش شود که گویی داریم او را راهنمایی می‌کنیم که چگونه بنویسد.

۳٫ باید بتوانیم با مکث کافی، هر کلمه را به نحوی ادا کنیم که همه‌ی نشانه‌ها به گوش دانش‌آموز برسد و او بتواند ابتدا و انتهای هر کلمه را بفهمد و بتواند هر نشانه را جدا از نشانه‌ی قبلی یا بعدی تشخیص دهد.

۴٫ در حین دیکته گفتن، اگر دیدیم دانش‌آموز، کلمه یا کلماتی را غلط نوشت، به هیچ وجه به روی خودمان نیاوریم و به دیکته گفتن ادامه دهیم.

۵٫ بعد از پایان دیکته گفتن، متن را جلوی دانش‌آموز بگذاریم تا خودش دیکته را تصحیح کند و اگر دوست داشت به خودش نمره دهد.

۶٫ به او تاکید کنیم که نمره به هیچ وجه اهمیت ندارد.

۷٫ بعدا متن دیکته را (وقتی که خود دانش‌آموز نیست و نمی‌بیند) نگاه کنیم و غلط‌های آن را (چه در هنگام دیکته نوشتن و چه در هنگام تصحیح) در کاغذی یادداشت کنیم.

۸٫ در دیکته‌های بعدی سعی کنیم آن کلمه‌ها (و جمله‌ها) دوباره تکرار شوند.

۹٫ با چند بار تکرار قطعا دانش‌آموز با شکل صحیح آن کلمه آشنا می‌شود و خودش اشتباه خود را تصحیح می‌کند. بدون آن که بداند قبلا اشتباه داشته است.

در مقاله‌های دیگری، به اشتباه‌های متداولی که دانش‌آموزان هنگام دیکته نوشتن مرتکب می‌شوند خواهیم پرداخت.


توصیه می کنیم کتاب یادگیری متقاطع کلاس اول را هم ببینید. کتاب بسیار مفرح و جذابی برای مرور نشانه ها و نوشتن برای کلاس اولی هاست.



ارسال پستی رایگان به همه جای ایران

ارسال پستی کتابهای دبستانک به همه جای ایران رایگان است. حتی اگر فقط یک کتاب بخرید. با ثبت سفارش در سایت میتوانید به راحتی و سریع کتابهای خود را در نشانی خودتان دریافت کنید.


مطالب مرتبط

کتاب تقویت روخوانی کلاس اول

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *