نقش مهم افزایش معلومات عمومی

روخوانی و تقویت روخوانی پل‌های مستحکمی هستند که دانش‌آموز را از خود به جهان می‌رسانند. روانخوانی نیز وقتی‌ست که این پل‌ها تبدیل به بزرگراه‌های چندبانده و عریض شده باشند و سرعت پیشروی به سوی جهان را بیشتر کنند.

پیش از این نوشته‌ایم که هر کتاب، یک کتاب تقویت روخوانی‌ست و هر متنی نیز متن برای تقویت روخوانی. در ادامه نیز بارها تاکید کردیم که این کارها باید از کلاس اول شروع شود و نوشتیم که برای آموزش روانخوانی کلاس اول، گذشته از کتاب‌هایی که در مطالب مختلف در سایت دبستانک معرفی کرده‌ایم، خواندن هر کتابی می‌تواند به تقویت روخوانی و روانخوانی او بیانجامد و البته شما به دلیل ارزشی که برای وقت و عمر فرزندتان قائل هستید دنبال بهترین کتاب‌ها خواهید گشت و چیزهایی مانند «بهترین کتاب روانخوانی اول دبستان رایگان» را جدی نخواهید گرفت. چون همان‌گونه که در مورد دانلود رایگان کتاب روان‌خوانی کلاس دوم گفتیم، پنیر مجانی فقط در تله موش پیدا می‌شود.

اما حالا می‌خواهیم نکته‌ای بسیار مهم را به بحث روخوانی و روانخوانی بیفزاییم و آن بهره‌ی اصلی‌ست که دانش‌آموز در هر پایه‌ای می‌تواند از تقویت روخوانی و روان‌خوانی خود ببرد. همان که در ابتدای متن گفتیم: رسیدن به جهان.

در واقع دانش‌آموز با هر کتابی که می‌خواند علاوه بر آن‌که روخوانی و سپس روانخوانی‌اش بهتر و بهتر می‌شود، معلومات جدیدی نیز پیدا می‌کند و کتاب به کتاب و متن به متن، معلومات عمومی جدیدی را می‌آموزد. فهمیدن چیزهای تازه، متقابلا به انگیزه‌ای قوی تبدیل می‌شود تا باز هم بخواند و هر روز چیزهایی بداند.

دانش‌آموزان وقتی از نزدیکانشان و از خواندن کتاب‌ها، چیزهای جدیدی یاد می‌گیرند، آموخته‌های جدید را در مدرسه با دیگر دانش‌آموزان به اشتراک می‌گذارند و باز هم چیزهای بیشتری یاد می‌گیرند و یاد می‌گیرند که افزایش معلومات عمومی را از راه‌های مختلفی می‌توانند جست‌وجو کنند.

تاثیر افزایش معلومات عمومی

همه‌ی علوم به طور تنگاتنگ با هم در ارتباط هستند. در هر علم، نیز همه‌ی اجزای آن با هم پیوند و هماهنگی دارند. بنابراین، هر چه که یاد می‌گیریم از همان موقع که یاد می‌گیریم به طور خود به خود، با همه‌ی قسمت‌های آن علم و نیز با همه‌ی علوم دیگر در ارتباط قرار می‌گیریم.

این ارتباط‌یابی و اتصال البته خود به خود منجر به آموختن چیزهای دیگر نخواهد شد اما وقتی تصمیم می‌گیریم درباره‌ی هر کدام چیزی بخوانیم، به ما کمک می‌کند تا مطلب بعدی و همین‌طور مطالب بعد از آن را بهتر و سریعتر یاد بگیریم و علاوه بر آن آموخته‌های قبلی را نیز با عمق بیشتر دریابیم.

پاسخ به پرسشی بسیار متداول

می‌دانیم که کار درست را باید از ابتدا درست انجام داد. بنابراین راهنمایی دانش‌آموزان به سوی خواندن و خواندن هر چه بیشتر باید از همان کلاس اول شروع شود. پس بخش مهمی از پاسخ به این پرسش متداول که «چگونه بچه‌ کلاس اول را تقویت کنیم؟» همین است که کاری کنیم که او علاقه‌مند به مطالعه شود و این علاقه‌مندی‌ا‌ش او را به جست‌وجو و تکاپو وا دارد که مدام بخواند تا هر روز چیزهای بیشتری یاد بگیرد و معلومات عمومی‌اش بیشتر شود و دنیا را بهتر بشناسد.

چون که صد آید، نود هم پیش ماست

وقتی دانش‌آموز چنین علاقه‌مندی‌ای را پیدا کند، آن‌گاه روخوانی‌اش و روان‌خوانی او بسیار بهتر می‌شود و همین بهتر شدن او را در خواندن کتاب‌های بعدی یاری می‌کند.

چنین دانش‌آموزی در پایه‌های بالاتر نیز این روحیه را در خود گسترش می‌دهد و جست‌وجو کردن را یاد می‌گیرد و مثلا در کلاس پنجم دبستان خودش می‌داند اگر به داستان خواندن علاقه‌مند است کتاب داستان مناسب کلاس پنجم چگونه کتاب‌هایی‌ست ولی اگر بدون این مقدمات به کلاس پنجم آمده است هنوز همه چیز تمام نشده و می‌تواند از همان‌جا شروع کند.

او برای شناخت و زندگی بهتر در جهان نیاز دارد مدام معلومات عمومی خود را بیشتر کند. نیاز دارد بخواند و بیاموزد و خوشبخت خواهد بود اگر به این روند علاقه‌مند شده باشد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *