راهنمای معلمان برای اداره کلاس‌های چندپایه

راهنمای معلمان برای اداره کلاس‌‌های چندپایه (قسمت پنجم)

کلاس‌های چندپایه
راهی نو برای پیشرفت نظام آموزشی

وقتی نوبت سومی‌هاست

اگر همان کلاس، همان برنامه و همان جلسه را در نظر بگیریم که در قسمت قبلی مثال‌هایی را برایش شرح دادیم و قسمت اول و دومش را گفتیم و اگر مثال‌های آن دو قسمت دقت کنید و سپس به قسمت سوم بپردازیم، جان مطلب به دستتان می‌آید.

برای این که قضیه‌ روشن‌تر شود به کار هر پایه در این قسمت، جدا جدا می‌پردازیم

روال کار برای پایه‌ی اول با پایه‌های دیگر متفاوت و از آن‌ها ساده‌تر است. آن‌ها در نخستین قسمت از شش قسمت یک جلسه، درس جدید را از آموزگار گرفته اند. در قسمت‌های دوم تا پنجم آن جلسه می‌توانند طبق برنامه‌ای که معلم به آن‌ها داده است به روخوانی و رونویسی مشغول شوند. بهتر است آنان عنوان‌های مربوط به الگوی دبستانک (فلسفیدن، سواد خواندن، و …) را همراه با معلم در جلسه‌های خاص آن موضوع‌ها کار کنند. فقط می‌توانند در ششمین و آخرین قسمت آن جلسه، جدول کلمات متقاطع آن درس را حل کنند. بنابراین وقتی معلم داشت به دومی‌ها درس می‌داد یا حالا که دارد با سومی‌ها کار می‌کند، پایه‌اولی‌ها مشغول روخوانی یا رونویسی یا هر کار دیگری هستند که معلم در انتهای قسمت اول جلسه به آن‌ها گفته است.

پایه‌دومی‌ها که در قسمت اول جدول کلمات متقاطع درس جدید را حل کرده و در قسمت دوم درس جدید را گرفته‌اند، حالا می‌توانند متن سواد خواندن درس جدید را بخوانند و به سوال‌های آن پاسخ دهند.

پایه‌سومی‌ها که در قسمت اول «آن چه تاکنون خوانده‌اید» ابتدای درس جدید را (از دبس‌نامه‌ی علوم پایه‌ی خودشان) خوانده و در قسمت دوم، جدول کلمات متقاطع درس جدید را حل کرده‌اند، حالا دارند درس جدید را از معلم می‌گیرند. به دلیل دو نوع پیش‌خوانی آنان در همین جلسه، بازده یادگیری‌شان نیز بالا خواهد بود.

پایه‌چهارمی‌ها در قسمت اول، «آن چه تاکنون خوانده‌اید» ابتدای درس جدید را (از دبس‌نامه‌ی علوم پایه‌ی خودشان) خوانده و در قسمت دوم، جدول کلمات متقاطع درس جدید را حل کرده‌اند و حالا دارند «پرسه در تاریخ» مربوط به همان درس را می‌خوانند تا با سه نوع پیش‌خوانی در قسمت بعد به استقبال درس جدید بروند.

پایه‌پنجمی ها و پایه‌ششمی‌ها نیز در دو۷ قسمت اول جلسه، همان عناوینی را کار کرده‌اند که برای پایه‌چهارمی‌ها گفتیم و حالا نیز مانند چهارمی‌ها «پرسه در تاریخ» مربوط به همان درس را می‌خوانند. البته هر کدامشان مطلب مربوط به پایه‌ی خودشان را از دبس‌نامه‌ی علوم خودشان.

خودتان حالا می‌توانید حدس بزنید که در سه قسمت بعدی کلاس در هر پایه چه خواهد گذشت. اما حتما حدس‌هایتان را با آن‌چه در جدول تفصیلی برنامه خواهیم نوشت، مقایسه کنید.

در مورد فلسفیدن، یادگیری با نمایش و … روال کار متفاوت و به نحوی است که در قسمت‌های مربوط به آن‌ها شرح خواهیم داد.

البته یادتان هست که گفتیم ابتدا کار برای مدارسی را توضیح می‌دهیم که کتاب‌های دبستانک را تهیه کرده‌اند و هنوز داریم در مورد همان مدارس حرف می‌زنیم. پس از آن در مورد سایر مدارس نیز خواهیم گفت.

سیدرضا تهامی
(ادامه دارد)

راهنمای معلمان برای اداره کلاس‌‌های چندپایه – قسمت اول
راهنمای معلمان برای اداره کلاس‌‌های چندپایه – قسمت دوم
راهنمای معلمان برای اداره کلاس‌‌های چندپایه – قسمت سوم
راهنمای معلمان برای اداره کلاس‌‌های چندپایه – قسمت چهارم

6 پاسخ

تعقیب

  1. […] معلمان برای اداره کلاس‌‌های چندپایه – قسمت چهارمراهنمای معلمان برای اداره کلاس‌‌های چندپایه – قسمت…راهنمای معلمان برای اداره کلاس‌‌های چندپایه – قسمت […]

  2. […] معلمان برای اداره کلاس‌‌های چندپایه – قسمت چهارمراهنمای معلمان برای اداره کلاس‌‌های چندپایه – قسمت…راهنمای معلمان برای اداره کلاس‌‌های چندپایه – قسمت […]

  3. […] معلمان برای اداره کلاس‌‌های چندپایه – قسمت چهارمراهنمای معلمان برای اداره کلاس‌‌های چندپایه – قسمت…راهنمای معلمان برای اداره کلاس‌‌های چندپایه – قسمت […]

  4. […] معلمان برای اداره کلاس‌‌های چندپایه – قسمت چهارمراهنمای معلمان برای اداره کلاس‌‌های چندپایه – قسمت…راهنمای معلمان برای اداره کلاس‌‌های چندپایه – قسمت […]

  5. […] راهنمای معلمان برای اداره کلاس‌‌های چندپایه – قسمت اول راهنمای معلمان برای اداره کلاس‌‌های چندپایه – قسمت دومراهنمای معلمان برای اداره کلاس‌‌های چندپایه – قسمت سومراهنمای معلمان برای اداره کلاس‌‌های چندپایه – قسمت چهارمراهنمای معلمان برای اداره کلاس‌‌های چندپایه – قسمت… […]

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *