توسعه توانمندی معلمان

کلاس‌های چند پایه

باوری نادرست در میان برخی دست‌اندرکاران آموزش وجود دارد که کلاس‌های چند پایه را فقط در شرایط ناگزیر و اجباری، قابل قبول می‌دانند.

یعنی وقتی تعداد دانش‌آموزان یک دبستان (معمولا روستایی) کم است و در هر پایه‌ی درسی تعداد کمی دانش‌آموز وجود دارد، مدیریت آموزشی ناگزیر می‌شود برای چند پایه‌ی درسی یا همه‌ی پایه‌های درسی، یک معلم بگمارد.

تصور عمومی بر این است که در آن صورت وقت معلم در هر ساعت بین آن چند پایه تقسیم می‌شود و هر دانش‌آموز مثلا به جای ۵ ساعت در روز، نیم الی یک ساعت معلم دارد.

اما واقعیت چیز دیگری و کاملا در جهت مخالف چنین تصوری است.

اگر معلم (و مدیریت آموزشی) با «شش‌کتاب‌ها»ی دبستانک آشنا باشد و تئوری‌های دبستانکی «آینده در حال» را بداند و بتواند استفاده کند، خیلی راحت و ثمربخش می‌تواند تهدید کمبود معلم را به فرصت گرانبهایی برای درک عمیق‌تر و همه‌جانبه‌تر دانش‌آموز تبدیل کند.

مجموعه‌ای از آموزش‌های غنی‌سازی بهینه‌ی «کلاس‌های چند پایه» در رساله‌ای به همین نام تدوین شده است که در میان بسته‌ی کتاب‌هایی که بعدا برایتان ارسال خواهیم کرد، وجود دارد.

(حتی اگر کلاس شما چندپایه نیست، مطالعه‌ی کتاب، به شما در اداره‌ی کلاس خودتان کمک می‌کند.)

در یک کلاس چند پایه معلم می‌تواند با تلفیق چند برنامه‌ی هفتگی (هر کدام مربوط به یک پایه) و تقسیم زمان هر واحد درسی به چند قسمت (به تعداد پایه‌های در آن کلاس) کاری کند که بچه‌ها در همه‌ی دقایق و ثانیه‌های همه‌ی واحدهای زمانی درسی (یعنی در هر زنگ کلاسی)، مشغول کار مفیدی باشند که درک عمیق‌تری را برای آن‌ها نسبت به دانش‌آموزان کلاس‌های عادی به همراه آورد.

اگر معلم کلاس‌های چند پایه فقط اندکی عاشق و مسئولیت‌شناس باشد و در روزهای اول کمی به ذهن خود امکان کار بیشتر بدهد (در روزهای بعد به تدریج کار روان و سبک می‌شود) نتیجه‌ی کار از بهترین مدارس انتفاعی در کلان‌شهرها نیز بهتر و جامع‌تر و عمیق‌تر خواهد بود.

در کلاس‌های عادی نیز می‌توان از رهنمودهای کتاب و نحوه‌ی تقسیم وقت آن به مقوله‌های مختلف استفاده کرد.

در کتاب کلاس‌های چند پایه، اطلاعات دقیق‌تری را در این زمینه خواهید خواند.

شما بنویسید:

پاسخ این سوال را برای سرپرست گروه ارسال کنید و جزوه‌ی بعدی را دریافت کنید.

در یک کلاس چند پایه که با روش درستی اداره شود، در یک زنگ ۵۰ دقیقه‌ای، برای هر دانش‌آموز چند دقیقه وقت مفید صرف می‌شود؟

7 پاسخ
  1. مینا افزا گفته:

    با سلام خدمت شما
    بنده اگر کلاس چند پایه داشتم براساس ۵۰ دقیقه زمان برای هر پایه ای حدود نه و ده دقیقه وقت میگزارم و براساس مطالعه کتاب های چندپایه ، تصمیم گرفتم از انتشارات شما استفاده کنم و وقت را به صورت درست و بهینه برای شاگردان کلاس صرف و مدیریت کنم .

    پاسخ
  2. صابره شه بخش گفته:

    اگه من کلاس چند پایه داشتم براساس پنجاه دقیقه که وقت دارم اگه من عادلانه وبانظم مدیریت کنم میخوام برای هر دانش آموز ۵ دقیقه وقت بذارم

    پاسخ
  3. سهیلا گفته:

    با سلام و احترام
    در مورد روش درست تدریس در چند پایه بستگی به نوع پایه دارد و زمانبندی بر اساس دروس در تایم های مختلف. مثلا اگر پایه ی اول و سوم رو در نظر بگیریم برای تدریس یک معلم مسلما پایه اول نیاز به زمان بیشتر ی دارد . باید وقت را بر اساس دروس تنظیم کرد تا رسیدگی برای هر دو و یا چند پایه آسان باشد.

    پاسخ
  4. مرادبی بی اشکانیان گفته:

    سلام.من اگه کلاس چند پایه داشتم با توجه به وقت و تعداد دانش آموزان از ۵۰دقیقه یک زنگ سعی میکردم از دانش آموزان پایه های بالاتر یا دانش آموزان زرنگ هم به عنوان همیار کلاس استفاده میکردم دانش آموزانی که پایه ضعیفی دارن باید براشون وقت بیشتری بزاریم

    پاسخ
  5. ناشناس گفته:

    سلام من خودم به شخصه هفت سال کلاس چند پایه داشتم و با مدیریت وقت وهمیار معلم وخود دانش اموزان از ۵۰دقیقه برای همه دانش اموزان به نحو احسن استفاده می کردم و بیشترین وقت را برای رفع اشکال وپایه های پایین تر استفاده می کردم.

    پاسخ
  6. دهواری گفته:

    من باتوجه به وقت بین دانش آموزان هر پایه تقسیم میکنم با کمک پایه های بالاتر وهمیار معلم دروس ضعیفتر رو در برخی دانش آموزان که مشکل دارند رو برطرف میکنم.

    پاسخ
  7. سارا درگاهی شفا گفته:

    سلام
    بستگی به تعداد دانش آموزان متغیر هست ولی چون مباحث دوره ی ابتدایی به صورت سلسله ای است و هر پایه ادامه ی پایه ی بعدی است سعی میشود تدریس از پایه ی پایینتر آغاز شود و به پایه ی بالاتر برسد که البته این خود نیازمند برنامه ریزی دقیقتر و باتوجه به شرایط هوشی و ظرفیت دانش آموزان است

    پاسخ
  8. مهدی هاشمی گفته:

    با سلام خدمت همه دست اندرکاران و همکاران گرامی
    به عنوان مثال از ۵۰ دقیقه می توان ۱۰ دقیقه اول رو برای احوال پرسی و حضور غیاب و مرور جزیی مطالب گذشته پرداخت ومابقی زمان باقی مانده رو با تنظیم برنامه و بهمراه انتخاب همیار معلم (دانش آموزان قوی پایه موردنظر یا ضعیف پایه بعدی ) می توان به هر دو پایه اختصاص داد.

    پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *