اعتماد به نفس کودک

آگاهی از نحوه رفتار با کودکان موجب افزایش اعتماد به نفس آنان می‌شود

کودک‌آزاری علت‌های متعددی دارد؛ از جمله علل آن می‌توان به خانواده و مشکلات آن اشاره کرد.

یکی از علت‌های دیگر فقر است. برخی از خانواده‌ها هستند که در مناطق پایین شهر زندگی می‌کنند و اعتقاد دارند کتک زدن کودک طبیعی است و این فرهنگ جامعه آنان است که باعث این اتفاق می‌شود.

یکسری از عوامل دیگر هم وجود دارد که متوجه خود کودک است. برخی از کودکان بیش‌فعال یا معلول هستند. کودکانی که دچار مشکلات مغزی هستند، بیشتر در معرض خشونت قرار دارند.

کودکان خیلی از سوءاستفاده‌ها را عنوان نمی‌کنند.

نظریه‌های زیادی بیانگر این است که آسیب‌هایی که در کودکی به فرد وارد می‌شود، موجب بروز مشکلات روحی و روانی در بزرگسالی مانند پرخاشگری خواهد شد. زمانی که این موارد را بررسی می‌کنیم، متوجه می‌شویم ریشه این مشکلات در آسیب‌های دوران کودکی نهفته است.

بنابراین همه ما می‌توانیم به یکدیگر کمک کنیم تا بدانیم چطور فرزند خود را پرورش دهیم و چگونه با او رفتار کنیم و ارتباط بگیریم.

مشاهده خشونت و دعوا میان والدین و یا تحقیر کودکان هم نوعی از کودک آزاری عاطفی و روانی است که یکی از بیشترین موارد ثبت شده همین نوع است.

وقتی کودک آزاری رخ می‌دهد، عزت نفس کودک کاهش پیدا می‌کند و خودآگاهی شکل نمی‌گیرد و زمانی که مشکلی رخ دهد، کودک نمی‌داند که چه اقدامی باید انجام دهد.

ریشه همه این مشکلات این است که کودک آزاری جسمانی یا روانی انجام شده است. باید توجه داشت کودکانی که دچار کودک آزاری می‌شوند، اکثرا به قانون اهمیت نمی‌دهند و شخصیتی ضد اجتماعی پیدا می‌کنند.

منبع: طبیه جعفریان، مددکار اجتماعی / ایسنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *