شمارش معکوس برای آغاز نمایشگاه کتاب/ «شهرآفتاب» در هاله‌ایی از ابهامات

شمارش معکوس برای آغاز بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران آغاز شده است. این نمایشگاه امسال در «شهر آفتاب»، پروژه البته در حال تکمیل مجموعه شهرداری تهران، و در جوار حرم مطهر امام خمینی(ره) برگزار خواهد شد.

شهر آفتاب، در جنوبی‌ترین نقطه تهران، حد فاصل اتوبان تهران-قم واقع شده است. این پروژه مجموعه نمایشگاهی شهرآفتاب در زمینی به مساحت ۱۳۸ هکتار در مجاورت مرقد مطهر امام خمینی (ره) و به فاصله اندکی از فرودگاه امام خمینی (ره) در مسیر اتوبان تهران – قم واقع شده است.

شاید بتوان گفت شهر آفتاب – که از امسال و با میزبانی از نمایشگاه کتاب تهران، رسماً فعالیت آن هم کلید می‌خورد – حتی برای مسئولان مربوطه (اعم از شهرداری تهران و وزارت ارشاد) اگر نگوئیم یک مکان ناشناخته اما قطعاً گزینه تازه‌ای است که حتماً باید در چنین آزمونی محک بخورد تا کاستی‌هایش مشخص‌تر شود و نقاط قوتش به چشم بیاید. به همین اعتبار می‌توان گفت که شهر آفتاب برای بهره‌برداران نمایشگاه کتاب اعم از ناشران و بازدیدکنندگان، کماکان یک هندوانه دربسته است!

شهرداری تهران پس از آنکه موفق شد نظر مساعد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و همچنین تشکل‌های نشر را برای تغییر مکان برگزاری نمایشگاه کتاب تهران جلب کند، در دومین گام توانست مدیریت فعالیت‌های بانکی و مالی این نمایشگاه را به بانک زیرمجموعه خود یعنی «بانک شهر» منتقل کند. بانکی که به عنوان بانک عامل در نمایشگاه کتاب تهران انتخاب می‌شود، مسئولیت تسهیل در امور بانکی و مالی ناشران و شرکت کنندگان در این رویداد را بر عهده خواهد گرفت که در دوره‌های گذشته برگزاری این نمایشگاه، بانک‌های صادرات و رفاه کارگران هر یک در سال‌هایی که عهده‌دار این مسئولیت بوده‌اند، با استقرار شعب ثابت و سیار در بخش‌ها و سالن‌های تحت پوشش نمایشگاه؛ به ارائه خدمات پرداخت و دریافت پول و سایر عملیات بانکی، مبادرت کرده‌اند.

استقرار دستگاه‌های خودپرداز در سالن‌ها و نیز محوطه باز برای ارائه خدمات به ناشران و بازدیدکنندگان، حضور کافی و به موقع پرسنل بانک در شعبه مرکزی مستقر در نمایشگاه و سایر باجه‌ها برای ارائه خدمات به شهروندان و ناشران و عوامل اجرایی و تجهیز غرفه‌های ناشران در نمایشگاه به دستگاه‌های کارت خوان، از دیگر وظایف بانک عامل نمایشگاه کتاب است.

اقداماتی که برای جلوگیری از ریزش مخاطب نمایشگاه کتاب صورت گرفت

امسال برای نخستین بار در نمایشگاه کتاب تهران، یارانه خرید کتاب به دانش‌آموزان تعلق می‌گیرد که سقف آن تا ۵۰ هزار تومان در نظر گرفته شده که نیمی از این مبلغ (۲۵ هزار تومان) را معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و نیم دیگر (۲۵ هزار تومان) را خود دانش‌اموز تامین خواهد کرد.

امسال حتی برای مهد کودک‌ها، یارانه کتاب در نظر شده گرفته است؛ در ایام برگزاری نمایشگاه کتاب تهران تخفیف ۵۰ درصدی به کتابخانه‌های مهدکودک‌ها ارائه می‌شود تا نسبت به تجهیز کتابخانه‌های خود برای مربیان و کودکان در مهد‌ها اقدام کنند. البته این طرح هم به صورت پایلوت و فعلاً تنها برای سه استان تهران، قم و البرز در نمایشگاه کتاب تهران اجرا می‌شود.

یکی از امکانات رفاهی که در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به بازدیدکنندگان نمایشگاه و خریداران کتاب ارائه می‌شود، خدمات پستی برای ارسال مرسولات کتاب از محل برگزاری نمایشگاه به نقاط مختلف کشور است. با توجه به خریدهای معمولاً عمده‌ای که بازدیدکنندگان از نمایشگاه کتاب و علی‌الخصوص بخش ناشران دانشگاهی آن انجام می‌دهند، با هماهنگی‌های صورت گرفته از سوی ستاد اجرایی نمایشگاه کتاب با پست منطقه ۱۸ تهران، امسال ۳ باجه پست در نقاط مختلف نمایشگاه مستقر خواهد شد و خدمات لازم را به مراجعان ارائه می‌دهد.

اما در رابطه با نحوه دسترسی بهتر به شهر آفتاب،۵۰ اتوبوس به شهرآفتاب جهت رفت و آمد مردم برای بازدید از بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران اختصاص یافته است که این تعداد اتوبوس از ۶ مسیر انتخاب شده زیر، بازدیدکنندگان را به شهرآفتاب می‌رساند:

مسیر اول: میدان صنعت- بزرگراه شهید فضل الله نوری- میدان آزادی- بزرگراه آیت الله سعیدی- بزرگراه خلیج فارس، نمایشگاه شهر آفتاب.
مسیر دوم: میدان آزادی – بزرگراه آیت الله سعیدی- خلیج فارس، نمایشگاه شهرآفتاب.
مسیر سوم: میدان رسالت- بزرگراه امام علی(ع) – خلیج فارس، نمایشگاه شهرآفتاب.
مسیر چهارم: پایانه خاوران- بزرگراه آزادگان- خلیج فارس و نمایشگاه شهرآفتاب.
مسیر پنجم: میدان راه آهن- خیابان دشت آزادگان- بلوار تندرویان- بزرگراه خلیج فارس، نمایشگاه شهر آفتاب.
مسیر ششم: پایانه جنوب – بزرگراه بعثت- میدان بهمن- بزرگراه خلیج فارس نمایشگاه شهرآفتاب.

اتوبوس‌ها از ساعت شروع کار نمایشگاه کتاب تهران حرکت می‌کنند و کار آن‌ها تا اتمام ساعت کار نمایشگاه ادامه دارد. ساعت کار نمایشگاه امسال هم مانند سال‌های گذشته ۱۰ صبح تا ۸ عصر است.

منبع: خبرگزاری مهر

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *