فضای پاتوقی در مدرسه و کتاب‌های فلسفیدن

هر یک از مطالب کتاب‌های «فلسفیدن» (کتاب‌های دبستانک)، تک به تک، بر مبنای فصل به فصل همه‌ی کتاب‌های درسی (ریاضی، علوم و فارسی)، درگیری ذهنی و چالشی دانش‌آموزان با مفاهیم آن کتاب‌ها و بر مبنای راه‌اندازی گفت‌وگوی جمعی میان دانش‌آموزان تدوین شده است.
فضاهای پاتوقی در مدارس، با استفاده از کتاب‌های فلسفیدن می‌تواند مکان‌های مناسبی برای پاگرفتن بحث‌های دانش‌آموزی درباره‌ی درسی باشد که ساعتی پیش خوانده‌اند (مرور و بررسی) یا قرار است در ساعت یا روز بعد بخوانند (پیش‌خوانی)
در هر دو حالت آن‌چه باید، اتفاق می‌افتد. دانش‌آموزان ناگزیر به تفکر چالشی می‌شوند و روحیه‌ی پرسشگری‌شان تقویت می‌شود.
البته با این روش، دیگر نیازی به برگزاری انواع دوره‌ها و کلاس‌ها (بی یا با شهریه) نیست.
کافیست فعالان آموزش فلسفه به کودکان، دو سه روز – فقط دو سه روز – زحمت بکشند و کتاب‌های درسی دانش‌آموزان دبستانی تورق و مطالعه کنند تا بتوانند با مفاهیمی که در ذهن همه‌ی دانش‌آموزان وجود دارد آشنا شوند و بتوانند از آن مفاهیم مشترک برای راه‌اندازی بحث‌های اندیشگی استفاده کنند.
داستان و فیلم و … مانند آن‌ها برای بچه‌ها خوب است. اما می‌تواند در جاهای مناسب خودش مورد استفاده قرار گیرد. یعنی برای ارتقای سواد خواندن، سواد تصویر‌خوانی، سواد گوش‌دادن، سواد دیدن و … نه برای فبک، که منبع بسیار غنی از موضوع‌های مشترک میان بچه‌ها (موضوع‌های کتاب‌های درسی) را در اختیار داریم اما به سراغ چیزهای دیگر می‌رویم.

سید رضا تهامی

کتاب های فلسفیدن انتشارات دبستانک را در ادامه ببینید:

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *