تقویت درک مطلب چگونه به تقویت ریاضی کمک می‌کند؟

تقویت درک مطلب چگونه به تقویت ریاضی کمک می‌کند؟

بسیار شنیده‌ایم که دانش‌آموزان این پایه یا آن پایه، این مدرسه یا آن مدرسه، این مقطع یا آن مقطع در ریاضی ضعیف هستند. امّا ما می‌گوییم ضعیف نیستند!
یک اسکناس ده هزار تومانی به یکی از همین دانش‌آموزان بدهید و بگویید برود از مغازه‌ی سر کوچه، دو کیلو قند بخرد که به طور مثال کیلویی ۲۵۰۰ تومان است. چهار دفتر پانصد تومانی، دو خودکار دویست تومانی و سه بستنی ۴۰۰ تومانی هم بخرد و بقیّه‌ی پول را بگیرد و بیاورد.
بیش‌تر همین دانش‌آموزانی که می‌گویید ریاضی آن‌ها ضعیف است، همین مسئله را که شش خط راه حل دارد به طور عملی خیلی راحت حل می‌کنند و اگر مغازه‌دار بخواهد مثلاً ۱۲۰۰ تومان به آن‌ها پس دهد، از او، دویست تومان دیگر را هم مطالبه می‌کنند. این ماجرا نشان می‌دهد دانش‌آموز خودش می‌تواند حساب کند و ریاضی‌اش خوب است.
امّا اگر برای همین دانش‌آموز، همین مسئله را روی کاغذ بنویسید تا حل کند،
ممکن است مدّتی با آن کلنجار برود و سرانجام نتواند.
همه می‌دانیم علّت آن چیست. بله، سوادِ خواندن او ضعیف است. دانش‌آموز در مقابل خود تعدادی حروف و کلمه‌ها و اعداد می‌بیند و خیلی راحت نمی‌تواند ارتباط آن‌ها را بیابد. به عبارت ساده‌تر مهارت خوانداری او ضعیف است. تقویت این مهارت می‌تواند به بهبود سریع وضعیّت او در درس ریاضی منجر شود. مشابه همین روند در درس علوم و سایر درس‌ها صدق می‌کند. برای یادگیری باید خواند و برای خواندن نیز باید «سواد» داشت. نه فقط سوادِ روخوانی بلکه «سوادِ خواندن» از همان جنس که گفتیم.

مگر دانش‌آموزان سواد خواندن ندارند؟
پاسخ به این پرسش، هم مثبت است و هم ممکن است منفی باشد.
آن‌چه در جامعه به عنوان سواد‌ داشتن و توانایی خواندنِ یک نوشته‌ مشهور است، در واقع روخوانی است، نه سواد خواندن. مثلاً دانش‌آموز کلاس سوم می‌تواند یک مطلب در سطح کتاب سوم دبستان را بخواند، امّا آیا معنا و اهداف آن نوشته را کاملاً درک می‌کند؟ می‌توانیم بگوییم روخوانی او خوب یا بد است (اگر واژه‌ها را درست یا غلط بیان کند)، امّا سواد خواندن از جنس درک و تفسیر و ارزیابی مطلب است. به بیان ساده تر سواد خواندن همان درک مطلب است.
صحیح خواندن و فهمیدن، اوّلین مرحله از یادگیری است. دانش‌آموز باید بتواند متن را تحلیل و تفسیر کند، اطّلاعات آن را پردازش کند و به استنتاج‌های معیّنی برسد تا سرانجام این مطالعه و پاسخ به تولید فکری منجر شود. این توانایی، یکی از مهم‌ترین آموخته‌هایی است که دانش‌آموز در طول یادگیری خود کسب می‌کند و در رشد او در زمینه‌ی عقلی و اجتماعی و عاطفی تأثیر دارد.

کتاب‌های سواد خواندن انتشارات دبستانک برای کودکان اول تا ششم دبستان بر اساس داستان‌هایی از کلیله و دمنه، سعدی و مولانا نوشته شده‌اند. این کتاب‌ها علاوه بر تقویت درک مطلب به روخوانی و روان‌خوانی کودکان دبستانی نیز کمک می‌کنند. درا دامه این شش کتاب را ببینید.


0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *